F 16 Historik - milstolpar
1928.
Ärnafältet besöks av ett flygförband ur det tvååriga Flygvapnet; åtta ”Drontar” och ”Phoenixjagare”.
1940.
Flygvapnet föreslås utökat till åtta flygförband. Överbefälhavaren föreslår i en premomoria den 8 augusti 1940 att
Flygvapnet utökas med fem flygflottiljer, däribland Kungliga Upplands flygflottilj i Uppsala.
1942.
Riksdagsbeslut att F 16 skall sättas upp den 1 juli 1943.
1943.
F 16 börjar byggas. Gården Gökulla mitt på fältet försvann redan 1940 när Uppsala stad började bygga ett civilt flygfält på Ärnafältet. Uppsala stad överlät marken, med framdraget vatten – kostnadsfritt.
1944.
I maj startar flygverksamheten med den nyuppsatta 1.divisionen som har nybyggda J 22:or från Flygförvaltningens
provisoriska fabrik på Bromma. Flygkadettskolan i Ljungbyhed flyttas 1944 till Ärna i Uppsala och får eget förbandsnummer, F 20.
F 16 deltar för första gången i en större luftförsvarsövning där en spaningsradar vid Grisslehamn används för stridsledningen.
1945.
Den 12 april landade de första J 26 Mustangerna på F 16. J 22:orna flyttades till F 10 i Skåne.
Med Mustangerna fanns en radio, FR 7, som avsevärt förbättrade radioräckvidden hos det svenska jaktflyget.
Den placerades i många markutrustningar hos stridsledning och flygtrafikledning.
1946.
Bana 21- 03, den sk. Atlantbanan är färdigbyggd och kan tas i bruk för flygning. Den är reservbana för Atlantflyget till Bromma.
1947.
Den första centrala Flyglottaskolan sätts upp på F 16.
1950.
En luftförsvarscentral, Lfc O3, byggs färdig i berget under kanslihuset.
1952
F 16 utrustas med jaktflygplanet J 29 ”Flygande Tunnan”.
1952-56.
Berghangaren under flottiljen byggs som skydd för atombombshotet. Flera divisioners flygplan får plats.
1953.
Korsande banan 08 – 26 är färdig för start och landning. Mustangen lämnar Ärna.
1961.
F 16 utrustas med överljudsjaktflygplanet J 35 Draken.
1962.
F 16 får uppdraget att svara för typinflygningen (TIS) på J 35 Draken. Två avancerade flygsimulatorer
tas i bruk för flygutbildningen.
1965.
En uppvisningsgrupp ur F 16 (Drakengruppen) sätts ihop och deltar tillsammans med en grupp ur F 18
vid flyguppvisningar i Paris.
1968.
Tvåmotoriga lätta attack- och skolflygplanet SK 60 tas i bruk av F 20 för flygutbildningen. Därmed försvinner
J 29 Tunnan definitivt från Ärna-fältet. Kunglig Upplands flygflottiljs kamratförening bildas vid flygdagen 1968.
1981.
NBO – Ny BefälsOrdning, införs i Försvarsmakten. De första kvinnliga officerarna i Försvaret utbildades av Flygvapnet vid F 16.
F 16 blir Sektorflygflottiljen, F 16/SeM med omfattande ansvar för luftförsvarsområdet över hela mellansverige.
1983.
F 16 tillförs en helikoptergrupp för flygräddning.
1986.
Den 19 september kommer F 16:s nya jaktflygplan, JA 37 Jaktviggen, till flottiljen.
Drakensimulatorerna försvinner och en mycket avancerad Jaktviggensimulator flyttas från F 17 i Ronneby till F 16.
1993.
Sektorflottiljen F 16/SeM blir F 16/FK M. Med Flygkommando Mitt.
1994.
Flygkommandoflottiljen F 16/FK M blir åter den vanliga flottiljen F 16.
2003.
Flygskolan (GFU) på F 10, som överflyttats tidigare från F 5 Ljungbyhed flyttas nu, efter F 10:s nedläggning till F 16
under första halvåret. F 16 genomför utbildningen med gott resultat och utan extra investeringar.
Efter beslut i riksdagen upphör F 16 som flygflottilj. Flygskolan flyttas till Malmen med en beräknad kostnad av
80 miljoner kronor. Sluträkningen för den flytten slutar 2009 på 120 miljoner.
2021.
Upplands flygflottilj, F 16, återupprättades officiellt den 14 oktober 2021 efter att ha varit nedlagd sedan 2003.
Ceremonin leddes av H.K.H. Prins Carl Philip, som förklarade flottiljen återetablerad.
Försvarsminister Peter Hultqvist betonade i sitt tal att återinvigningen av F 16
är en del av den största satsningen på försvaret sedan 1950-talet, med syfte att stärka Sveriges försvarsförmåga.
2022.
Luftstridsskolan, LSS, omorganiserades till ett utpräglat skol och utvecklingsförband den 1 januari i syfte att
möta framtidens behov av utbildning och utveckling.
C F 16, öv Pernille Undén, övertog uppdrag, ansvar, organisation och personal från Luftstridsskolan,
öv Anna Siverstig, vid en ceremoni på fotbollsplanen den 12 januari.
Efter återetableringen har F 16 tagit över ansvaret för stridsledning av Försvarsmaktens stridsflygplan och den
kontinuerliga bevakningen av det svenska luftrummet genom 161.stridslednings- och luftbevakningsbataljonen.
Flottiljen ansvarar även för driften av Uppsala flygplats och utbildningen av värnpliktiga soldater inom olika befattningar,
såsom säkerhetssoldater, fälthållningssoldater och luftbevakare.
F 16 är indelad i flottiljstab, 161.stridslednings- och luftbevakningsbataljon, 5.basenheten, logistikenheten och försvarshälsan.
26 augusti genomfördes Försvarsmaktens flygdag med cirka 150 000 besökare på flygplatsen.
Den 31 december genomfördes slutligt införanande av tre befälssystemet (3BS) i Försvarsmakten.
Befälssystemet innebär en indelning i officerare, speciallistofficerare och gruppbefäl.
2023.
F 16 deltar i Försvarsmaktsövning AURORA.
F 16 stödjer hemtagningen av Försvarsmaktens bidrag till MINUSMA, Mali. Detta innebar ett större antal C-17
Globemaster landade på flygplatsen under året.
F 16 bidrar till Sveriges stöd till Ukraina i kriget mot Ryssland.
2024.
7 mars blev Sverige medlemmar i alliansen NATO, detta uppmärksammades garnisonen med en
flagghissningsceremoni vid Flygstaben. F 16 påbörjar planeringen för att ta emot och basera tre nya radarspanings-
och ledningsflygplan, S 106 från 2029. F 16 bidrar till Sveriges stöd till Ukraina i kriget mot Ryssland.
2025.
Försvarsstaben (FST) beslutade att F 16 övertar Försvarsmaktens meteorologiska och oceanografiska centrum,
METOCC, från Ledningsregementet.
Utvecklingen av Flygvapnets flottiljer och basorganisation pågår med hög ambition och med målet att ny organisation
ska vara intagen senast januari 2027. Ett av stegen i denna utveckling var att 5.basenheten bytte namn till 161.flygbasbataljon.
F 16 bidrar till Sveriges stöd till Ukraina i kriget mot Ryssland